Nowości

Ranking najbardziej niefizjologicznych diet wszechczasów – część II

Wiele osób z nadwagą podejmuje liczne próby odchudzania, stosując różne modne diety. Okazuje się jednak, że szybkie chudnięcie ma podstawowy efekt uboczny – równie szybkie przybieranie na wadze po zakończeniu diety. Bo, niestety, jednocześnie szybko, zdrowo i skutecznie schudnąć się nie da. 

6. DIETA CAMBRIDGE

Dieta Cambridge to program żywieniowy oparty na gotowych, niskokalorycznych produktach (zupy, budynie, batony). Nie pokrywa zapotrzebowania na składniki odżywcze, witaminy ani składniki mineralne. Dzienny limit energii w tej diecie (400 -500 kcal) powoduje obniżenie podstawowej przemiany materii, w związku z czym prawdopodobieństwo efektu jojo to niemal 100%. Tak drastyczne ograniczenie kalorii skutkujące wspomnianym obniżeniem podstawowej przemiany materii spowoduje, że kolejne, bardziej racjonalnie dobrane diety mogą nie przynosić oczekiwanych rezultatów.

Ocena dietetyka: Przy stosowaniu diety Cambridge mogą pojawić się zaparcia. Ponadto nie można uprawiać żadnej aktywności fizycznej, ze względu na zbyt małą energetyczność diety (samo to sugeruje, że ta dieta nie może być bezpieczna dla zdrowia). Absolutnie nie można stosować jej podczas przyjmowania jakichkolwiek leków, gdyż tak mała ilość pożywienia zaburza ich wchłanianie i stwarza zagrożenie zaburzenia pracy narządów.

1

 

7. DIETA KOPENHASKA

Restrykcyjna dieta 13-dniowa może skutkować licznymi niedoborami witamin, składników mineralnych oraz dużym deficytem energetycznym. Jest bardzo prawdopodobne, że po zakończeniu diety najpewniej zaliczymy efekt jojo. Niezaprzeczalnym minusem tej diety jest również to , że trwa bardzo krótko oraz nie uczy dobrych nawyków żywieniowych, gdyż po 13 dniach należy wrócić do „normalnego” jedzenia, co kończy się powrotem do swoich starych przyzwyczajeń.

Ocena dietetyka: Monotonny, restrykcyjny i ubogi w składniki odżywcze jadłospis. Wbrew opinii twórców nie poprawia przemiany materii – jeśli po 13 dniach diety wrócisz do starego sposobu odżywiania się – utyjesz i to z nawiązką. 

1

 

 

8. DIETA KWAŚNIEWSKIEGO (dr Atkinsa)

Jest to jedna z najbardziej szkodliwych diet. Polega na jedzeniu w zasadzie tylko białka oraz tłuszczu, a eliminacji węglowodanów. Osoba na takiej diecie chudnie, gdyż jedząc sam bekon, jajka, smalec… czuje znacznie mniejszy głód.

Ocena dietetyka: Dieta ta powoduje ospałość i brak energii, a także może powodować miażdżycę i inne schorzenia. Nie polecam.

0

 

 

9. DIETY JEDNOSKŁADNIKOWE (JABŁKOWA, KAPUŚCIANA, MLECZNA)

Jest tu w czym wybierać, mamy do wyboru dietę arbuzową, bananową, kapuścianą, jogurtową, a nawet lodową. Szkodliwości takich diet chyba nawet nie trzeba wyjaśniać. Jedząc jeden składnik, brakuje organizmowi pozostałych, co prowadzi do wyniszczenia.

Ocena dietetyka: Konsekwencją stosowania monodiet jest niedobór składników odżywczych. Skutkiem jest złe samopoczucie, a także osłabienie i ból głowy.

1

 

 

10. DIETA SŁOICZKOWA (baby food diet)

Polega na zastępowaniu tradycyjnych posiłków gotowymi daniami dla niemowląt, które są dostępne w słoiczkach. W związku z tym w jadłospisie osoby odchudzającej się można znaleźć owocowe musy, zupy-kremy, puree warzywne, a także potrawki z mięsa z warzywami, a nawet kurczak z makaronem – oczywiście w formie papki. Potrawy te są dostosowane do potrzeb energetycznych niemowląt, dlatego ich średnia wartość kaloryczna waha się od 41 kcal (np. zupka jarzynowa) do 64 kcal (np. kurczak w potrawce z warzywami) w 100 g. Dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy brzmi zachęcająco. Dlaczego dieta słoiczkowa jest nieskuteczna? Posiłki w słoiczkach nie wymagają żucia i gryzienia. A dokładne przeżuwanie każdego kęsa jest kluczem skutecznego odchudzania. Aby informacja o pełnym żołądku dotarła do mózgu, musi minąć pewien czas. Dlatego jedząc wolniej – poprzez dokładne przeżuwanie pokarmu – uruchamiasz w mózgu ośrodek sytości. Dzięki temu nie czujesz ciągle głodu. W związku z tym osoby na diecie słoiczkowej czują silną potrzebę ciągłego podjadania między posiłkami. Istnieje więc ryzyko, że będą sięgać po zbyt duże ilości tego typu produktów. Należy również podkreślić, że dania ze słoiczków zawierają mało cennej dla dorosłych substancji – błonnika, ponieważ układ pokarmowy niemowlęcia nie jest jeszcze przystosowany do jego trawienia.

Ocena dietetyka: Jedzenie papek ze słoiczka służy małym dzieciom, dorosłym – niekoniecznie.

1


 

 

 

 

2 Komentarze w Ranking najbardziej niefizjologicznych diet wszechczasów – część II

  1. ta dieta słoiczkowa brzmi bardzo ciekawie i smacznie – dlaczego tylko jedna gwiazdka?? ;(

  2. ale te kobiety wymyślają, niepojęte
    proponuję nałykać się gwoździ…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.




dziewięć − 1 =