Nowości

Odprężający masaż

Pojęcie masażu wielu ludziom kojarzy się z luksusową usługą oferowaną przez gabinety odnowy biologicznej, często jednak są sytuacje, w których jego wykonanie staje się wręcz koniecznością.

Ma to miejsce w przypadku osób regularnie – przy czym niekoniecznie wyczynowo – uprawiających sport, lub spędzających większość czasu w jednej pozycji (na przykład często podróżując lub wykonujących siedzącą pracę). Zarówno wielokrotne powtarzanie tego samego ruchu, jak i praktycznie całkowity jego brak przyczyniają się do sztywnienia mięśni i sprawiają, że są one bardziej podatne na przeciążenia czy kontuzje.

Niestety, nie wszyscy mają czas i pieniądze, aby korzystać z usług zawodowego masażysty. Często zdarza się też, że masaż potrzebny jest tu i teraz, a nie na przykład w przyszłą środę o piętnastej, kiedy mamy umówioną wizytę. Masaż wykonany przez doświadczonego specjalistę będzie efektywny, bo fizjoterapeuta posiada dokładną wiedzę anatomiczną, dzięki czemu jest w stanie pomóc przy kontuzjach, z którymi automasaż nie zawsze sobie poradzi. Niezaprzeczalna jednak zaleta automasażu to fakt, że  jest on w stanie uśmierzyć wiele dolegliwości i możesz go zastosować kiedy tylko masz na to ochotę.

Najpopularniejsze formy automasażu skupiają się na takich częściach ciała jak twarz i głowa, stopy, dłonie i przedramiona. Do rozmasowania niedostępnych części ciała wystarczy użyć różnego rodzaju masażerów domowej roboty; piłkami (do golfa, do tenisa), zwiniętym w rulon ręcznikiem czy chociażby wałkiem do ciasta też można się masować. Efektywnym narzędziem do automasażu są piankowe wałki, które do niedawna nabyć można było jedynie w sklepach ze sprzętem rehabilitacyjnym. Ich popularność sprawiła jednak, że obecnie dostępne są również w sklepach sportowych, sprzedaży internetowej, a nawet niektórych hipermarketach. Są szczególnie polecane przez sportowców, którzy stosują automasaż regularnie.

Na wymienionych wyżej wałkach można kłaść się, siadać, masować nimi lub dociskać do nich ciało, wykorzystując jego ciężar. Będzie to po prostu dodatkowa forma stymulacji.

Do podstawowych technik należą: głaskanie i delikatne rozcieranie całymi wnętrzami dłoni, rozcieranie pięściami, ugniatanie (jak wyrabianie ciasta), uciskanie całymi dłońmi lub samymi palcami – ten ostatni sposób znajduje zastosowanie zwłaszcza przy masażu twarzy, głowy i karku. Możesz też zastosować ruchy inspirowane mniej klasycznymi odmianami masażu, na przykład tymi pochodzącymi z Azji.

Przed rozpoczęciem automasażu usiądź wygodnie i prosto na krześle lub podłodze, albo połóż się na plecach z ugiętymi kolanami. Przesuwaj nacisk z zewnętrznych krawędzi masowanej części ciała ku jej środkowi, zgodnie z ułożeniem włókien mięśniowych i zawsze w kierunku serca. Należy robić to powoli i ostrożnie – na tyle delikatnie, aby nie wywołać bólu ani zaczerwienienia skóry. Do zmniejszenia tarcia możesz użyć balsamu – w przypadku automasażu stosowanie specjalistycznych olejków nie jest konieczne. Skup się na punktach, w których napięcie jest wyraźnie większe, częściej do nich powracaj i naciskaj nieco dłużej niż w przypadku pozostałych miejsc. Nie zapominaj o oddychaniu i zwróć uwagę, czy napięcie ustępuje. Spróbuj też rozluźnić te punkty dodatkowo „siłą woli”. Po zakończeniu takiej sesji poczujesz się zdecydowanie lepiej.

Automasaż wspomaga regenerację przemęczonych wysiłkiem lub bezruchem mięśni, rozciągając je i usuwając z nich napięcie. Regularnie stosowany zwiększa zakres ruchu, niweluje uporczywe bóle głowy, pomaga w zwalczaniu bezsenności, usprawnia krążenie, dotleniając organizm i obniżając ciśnienie krwi. Podnosi też poziom endorfin – hormonów szczęścia. W zależności od potrzeby i zastosowanych technik, automasaż sprawdza się zarówno w walce ze stresem, jak i cellulitem. Możesz wykonywać go dla czystej przyjemności, zwiększenia świadomości swojego ciała, w celu pobudzenia-rano lub wyciszenia-wieczorem.

Niestety, nie zawsze możesz sobie pomóc, stosując automasaż. Nie należy tego robić przy poważniejszych kontuzjach, jak również w przypadku urazów nabytych w ciągu ostatnich dwudziestu czterech godzin. Do przeciwwskazań należą również silne bóle, siniaki i opuchlizny, stany zapalne, problemy skórne takie jak: wysypka, pęcherze, odciski i zranienia. Masażu w żadnej formie nie przeprowadza się też podczas infekcji, zwłaszcza tych przebiegających z gorączką.

 

2 Komentarze w Odprężający masaż

  1. a słyszeliście o masażu tantrycznym?

  2. masaż czekoladowy… hmmm rewelacja, polecam każdemu :) :) :) :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.




sześć − = 4