Nowości

Jak uniknąć efektu jo-jo?

Otyłość na świecie przybrała już rozmiary epidemii. W związku z tym na popularności zyskują „diety cud”, których autorzy zapewniają, że w ciągu tygodnia pozbędziemy się kilku lub nawet kilkunastu kilogramów bez większego wysiłku. Taki nieracjonalny sposób odchudzania się nie może pozostać bez echa. Wówczas pojawia się spędzający sen z powiek, niechciany efekt jo-jo.

Co to jest efekt jo-jo?

Efekt jo-jo to zwiększenie masy ciała pojawiające się po zakończeniu nieracjonalnego sposobu odchudzania się.

Co jest jego przyczyną?

Podczas odchudzania się oprócz spadku masy ciała obserwuje się również zmniejszoną przemianę materii. W przypadku gdy po zakończonej diecie, organizmowi przyzwyczajonemu do ograniczonej ilości kalorii dostarczymy więcej energii, rozpoczyna się proces magazynowania zapasów w postaci tłuszczu na wypadek ponownego zmniejszonego dowozu energii. Skutkuje to ponownym wzrostem masy ciała.

Kto jest szczególnie zagrożony efektem jo-jo?

  • osoby stosujące głodówki i inne bardzo niskokaloryczne diety odchudzające
  • osoby na dietach jednoskładnikowych, np. kapuścianej – ponowne wprowadzenie standardowych produktów zwiększa kaloryczność diety i wywołuje efekt jo-jo; a jest to nieuniknione, ponieważ jak długo można jeść tylko kapustę czy truskawki?
  • osoby, które nie traktują odchudzania jako konieczności trwałej zmiany niekorzystnych nawyków żywieniowych; wówczas powrót do sposobu żywienia sprzed diety odchudzającej bez wprowadzenia jakichkolwiek zmian na stałe skutkuje efektem jo-jo

W jaki sposób można uniknąć efektu jo-jo?

  • racjonalnie się odchudzając (0,5-1 kg/tydzień)
  • stopniowo zwiększając ilość kalorii po zakończeniu diety odchudzającej – zabezpieczy to przed odkładaniem tkanki tłuszczowej na tzw. „czarną godzinę”
  • wprowadzając zmiany do swoich niekorzystnych nawyków żywieniowych nie tylko na czas diety, ale na stałe
  • utrzymując lub wprowadzając aktywność fizyczną

 

5 Komentarzy w Jak uniknąć efektu jo-jo?

  1. cukierkoholiczka // 19 Styczeń 2015 at 11:25 // Odpowiedz

    dziewczyny moja rada to rzucić słodycze w pierwszej kolejności! nie ograniczyć, tylko rzucić! na ZAWSZE, na STAŁE – na poczatek to wystarczy i zobaczycie jak waf=ga spada

  2. najgorsze to się zmobilizować do diety, bo potem już jakoś się leci…..
    i ważne żeby ćwiczyć! jak opierasz się na racjonalnym żywieniu i ćwicysz i nie rezygnujesz ze wszystkiego nagle to jojo nie będzie :)

  3. Z diety nalezy wychodzic powoli – proces wychodzenia z diety = stabilizacji wagi = utrwalenia efektu, powinien trwac 2 x DLUZEJ niz sama dieta !! i tyle w temacie! życze powodzenia wszystkim odchudzającym się :)

  4. Przeszłam w żyiu chyba wszystkie diety!!! Po każdej diecie jest efekt jojo!!! Jezeli na stałe nie zmieni się nawyków żywieniowych – JO-JO! Przez ostatnie pół roku straciłam 11 kilogramów, ale zmieniłam nawyki żywieniowe na stałe i waga teraz się utrzymuje. Nie mam efektu jojo – czuję sie o wiele lepiej niż jedząc dziwne rzeczy z diet, mam więcej energii i poprawił mi się metabolizm. Dziewczyny odchudzajcie się mądrze!

  5. MINUS 8 KG W DÓŁ!!! HURAAAAAAAAA
    ale zmieniłam nawyki żywieniowe na stałe i nie dopuszcze do powrotu wagi EVER

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.




sześć − 4 =