Nowości

Jak pokonać w sobie śpiącą królewnę?

Ciągle natykasz się na artykuły dotyczące walki z bezsennością, ale masz zupełnie inny problem? Ciągle jesteś zmęczona, senna i przesypiasz połowę dnia? Być może cierpisz na hipersomnię.

Ile snu naprawdę potrzebuję?

Oczywiście jest to bardzo indywidualna kwestia, zależna od wielu czynników. Przyjmuje się jednak, że przeciętnie, noworodek potrzebuje ok. 16h snu, nastolatek 9h, osoba starsza poniżej 6h, a osoba dorosła od 7 do 8h snu. Oczywiście zdarzają się wyjątki, jednak powinnaś zacząć martwić się dopiero wtedy, gdy przesypiasz więcej niż 9h w nocy. Jeśli do tego zdarzają Ci się dodatkowe drzemki w ciągu dnia, albo mimo przespania całej nocy ciągle jesteś senna i zmęczona – powinnaś skontaktować się z lekarzem. Twoja nadmierna senność może być wynikiem poważnych chorób.

Hipersomnia – co to jest?

Hipersomnia, inaczej nazywana nadmierną sennością, to zaburzenie polegające na ciągłym uczuciu senności, ucinaniu sobie drzemek w ciągu dnia i przedłużeniu snu w nocy do ponad 10h.

Hipersomnia dzieli się na dwa rodzaje – spowodowaną przyczynami niepierwotnymi i pierwotnymi. Ta pierwsza wynika m.in. z zaburzeń rytmu snu, bezdechu śródsennego (chrapanie, nagłe wybudzanie się w nocy), narkolepsji, depresji, przyjmowania leków psychoaktywnych, zapalenia mózgu i innych.

1. Hipersomnia z przyczyn niepierwotnych

– Bezdech i niespokojny sen

Poproś kogoś ze swojej rodziny, by sprawdził czy w chrapiesz lub wybudzasz się w nocy. Jeśli tak jest, Twoim problemem może być bezdech śródsenny – nawet jeśli śpisz długo, Twój sen jest małowartościowy i niespokojny, co może wyjaśniać ciągłą senność w ciągu dnia.

– Przyczyny psychiczne

Inną przyczyną może być depresja. Jedną z pierwszych oznak depresji może być nie tylko pogorszenie nastroju, czy spadek motywacji, ale również ciągła senność. Poobserwuj swój stan przez kilka tygodni, jeśli zauważysz, że dzieje się z Tobą coś niepokojącego, skontaktuj się z psychologiem lub psychiatrą. Odpowiednie leki i terapie pomogą Ci wyleczyć się z choroby,a w rezultacie – zmniejszyć nadmierną senność.

– Cud narodzin

Czy oprócz nadmiernej senności zauważyłaś ostatnio jakieś dodatkowe objawy? Zwiększony apetyt? Mdłości? Opóźnioną miesiączkę? Lepiej zrób test, być może jesteś w ciąży.

– Objawy innej choroby

Bardzo często nadmierna senność towarzyszy niedoczynności tarczycy, czy zaawansowanej cukrzycy, a nawet zapaleniu opon mózgowych. Jeśli wykluczyłaś wszystkie powyższe przyczyny, skontaktuj się z lekarzem, być może konieczne okaże się zbadanie poziomu cukru we krwi oraz hormonu TSH.

– Lekarstwa

Oczywiście nadmierną senność mogą wywoływać również niektóre leki, głównie substancje psychoaktywne. Sprawdź na ulotce dołączonej do opakowania czy nadmierna senność nie jest jednym ze skutków ubocznych przyjmowanego specyfiku. Być może konieczna będzie zmiana dawki lub preparatu.

2. Hipersomnia z przyczyn pierwotnych

Hipersomnię pierwotną można rozpoznać dopiero wtedy, gdy jej objawy występują dłużej niż miesiąc i nie są spowodowane przyczynami somatycznymi, psychicznymi lub przyjmowaniem substancji psychoaktywnych. Osoby cierpiące na hipersomnię pierwotną mają zwiększoną potrzebę snu, bez związku z żadnymi schorzeniami, które występują w przypadku hipersomnii niepierwotnej. Badania opublikowane na łamach Science Translational Medicine dowodzą, że osoby cierpiące na hipersomnię mają w swoim płynie mózgowo-rdzeniowym substancję, która działa niemal jak pigułka nasenna!

Osoby cierpiące na tę postać zaburzeń neurologicznych, przesypiają ponad 70h tygodniowo – średnio 10h na dobę, a także mają problemy z wybudzeniem się ze snu. W ciągu dnia skarżą się z kolei na obniżoną czujność, wydajność w pracy, a nawet na poczucie „chodzenia we mgle” – fizycznie czują się obudzeni, jednak psychicznie czują się zupełnie niewyspani. Niestety, jest to nadal mało poznana choroba i klasyczne terapie lekami psychostymulującymi nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Badania nad najlepszą metodą leczenia osób z hipersomnią pierwotną nadal trwają.

Jak pokonać w sobie śpiącą królewnę?

W przezwyciężeniu ciągłego zmęczenia i poczucia senności najważniejsze jest dokładne poznanie swojego organizmu. Jeśli Twoje problemy ze snem nie wynikają z tego, że śpisz przy zbyt głośnej ulicy, pracujesz do późna, masz niewygodne łóżko, albo za bardzo objadłaś się na noc, oznacza to, że przezwyciężenie chronicznej senności będzie wymagało od Ciebie wiele pracy.

Jeśli przypuszczasz, że przynajmniej jedna z wyżej wymienionych przyczyn może Cię dotyczyć, zacznij od wizyty u lekarza. Do lepszego samopoczucia i uregulowania Twojego biorytmu niezbędne będzie wyleczenie choroby, która powoduje u Ciebie nadmierną senność. Dodatkowo, możesz pomóc swojemu organizmowi poprzez spanie przy otwartym oknie, głębokie oddychanie przed snem, rzucenie palenia papierosów i picia alkoholu, regularne ćwiczenia i sporty, czy też częste zażywanie spacerów na świeżym powietrzu. Dzięki takim działaniom, chociaż trochę zmniejszysz nieprzyjemne objawy hipersomnii, zanim Twój lekarz zdiagnozuje jej dokładą przyczynę.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.




+ 1 = sześć