Nowości

Emocje pod kontrolą – praktyczny przewodnik czytania uczuć

Zdarza Ci się przesadnie reagować na czyjeś słowa lub zachowanie? A może wprost przeciwnie – z jakiegoś powodu ignorujesz to, co ktoś mówi lub robi? Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku przyczyną są emocje, które wymknęły się spod kontroli.   

Możesz się z tym nie zgadzać, mówiąc, że przyczyną Twojego zachowania jest osoba, która Cię zdenerwowała. Spróbuj zastanowić się, czy rzeczywiście tak jest – brak kontroli nad własnymi emocjami wynika z braku ich świadomości. Kiedy nie jesteśmy świadome naszych emocji, zwykle szukamy uzasadnienia własnych działań.

Wiele osób nie potrafi nazwać tego, co czują. Bywa tak, że osoby te nie są świadome, że wpływ na ich zachowanie mają emocje. Mówią na przykład, że czują się przegrane, podczas gdy nie jest to wcale stan emocjonalny, tylko ocena sytuacji albo osąd, jakiego same dokonują.

Na trop odczytywania emocji mogą nakierować Cię reakcje Twojego ciała. Warto zwrócić uwagę na sygnały z niego płynące. Świadomość, że w pewnych sytuacjach Twoje mięśnie są bardziej napięte, a serce bije szybciej, mimo iż nie podejmowałaś wcześniej wysiłku fizycznego – to pierwszy krok do nazwania towarzyszących wówczas emocji.

Kolejnym, będzie zadanie sobie pytania, co w takiej sytuacji chcesz zrobić? Być może jedyna rzecz, o której myślisz, to wyjście z pokoju tak szybko, jak to tylko możliwe, albo czujesz, że za chwilę wybuchniesz na osobę, z którą rozmawiasz. Trudno racjonalnie odpowiedzieć, dlaczego tak się dzieje. Gdy nauczysz się rozpoznawać własne emocje, będziesz wiedzieć, że w pierwszym przypadku prawdopodobnie towarzyszy Ci strach, a w drugim – gniew.

Ludzka psychika jest bardzo złożona i na jedno proste pytanie: „Jak się czujesz?” podać można tysiące różnych odpowiedzi. Jak rozeznać się w tym gąszczu możliwych stanów emocjonalnych i wskazać ten właściwy? Na tyle szybko, aby móc kontrolować swoje zachowanie.

Naukowcy wyróżnili kilka tak zwanych emocji podstawowych. Są to między innymi: smutek, złość, strach, niepokój, szczęście, radość, podekscytowanie i zaskoczenie.

Większość ludzi potrafi prawidłowo rozpoznać te emocje z perspektywy dystansu czasowego. Przy odrobinie wprawy można nauczyć się ich nazywania „tu i teraz”. Następnym razem, kiedy Twoje ciało zacznie sygnalizować, że targają Tobą silne emocje, spróbuj wskazać tę właściwą. Następnie zadaj sobie „pytania pomocnicze”, które pozwolą doprecyzować, w jakim dokładnie stanie się znajdujesz.

Uświadomienie sobie, że zazdrość to objaw strachu nie jest rzeczą łatwą. Kiedy już do tego dojdziesz, będziesz mogła poszukać jego przyczyn. Czy jest to strach, że nie jesteś w czymś równie biegła jak ktoś inny? Może boisz się, że wszyscy odwrócą się od Ciebie, jeśli nie okażesz się najlepsza? Znając odpowiedzi na te pytania, będziesz w stanie znaleźć rozwiązanie. W tym przypadku może nim być powiedzenie sobie: „Nie jestem tak zgrabna jak Edyta, ale za to świetnie tańczę”. To kolejny krok na drodze radzenia sobie z problemem i przejęcia kontroli nad swoimi emocjami.

Z czasem nauczysz się rozpoznawać emocje podstawowe od razu. Wkroczysz na „wyższy poziom świadomości” emocjonalnej i będziesz w stanie rozpoznać nawet kilka skrajnie różnych emocji występujących jednocześnie.

Matka, która posyła swoje dziecko do szkoły; z jednej strony jest dumna i szczęśliwa, ale z drugiej – smuci ją, że pociecha rośnie tak szybko. Może towarzyszy temu strach przed starością? Jeśli kobieta będzie świadoma emocji, łatwiej da sobie z nimi radę i nie zacznie na przykład, w celu rozładowania napięcia, z byle powodu strofować swojego męża.

Kontrolowanie rozpoznanych emocji ułatwia kontakt z ludźmi, także pozwala radzić sobie w sytuacjach stresowych. Warto przyswoić sobie te umiejętności i wykorzystywać je w codziennym życiu. Nie zniechęcaj się. Nawet jeśli nie będziesz w stanie szybko opisać danego stanu precyzyjnie, łatwiej będzie Ci podjąć odpowiednie działanie.

 

 

2 Komentarze w Emocje pod kontrolą – praktyczny przewodnik czytania uczuć

  1. Moim zdaniem ludzka psychika to jakiś jeden wielki galimatias, rozgardiasz, zamęt, chaos, bałagan, bezład i nie wiem co jeszcze…

  2. dla mnie emocje można zakwalifikować w dwoch kategoriach – „strach” i „miłość” wszystko sie mieści w jednym albo drugim stwierdzeniu ;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.




osiem + = 16