Nowości

Dekalog zdrowego odżywiania

Jedynym, skutecznym sposobem w uzyskaniu trwałej redukcji masy ciała jest zmiana dotychczasowego trybu życia i nawyków żywieniowych. Drogą do sukcesu jest dokonanie pewnych modyfikacji, które wytrwale i konsekwentnie będziemy wprowadzać w nasze życie i które będziemy mogli zaakceptować w przyszłości. Ale nie jest to wcale takie trudne. Poniżej dekalog zdrowego odżywiania się, który zwiększy szanse na zachowanie szczupłej i zgrabnej sylwetki! A przy tym zapewni nam zdrowie i dobrą kondycję przez długie lata.

1. Podstawę diety powinny stanowić naturalne, nieprzetworzone produkty. Wybierajmy świeże, pełnowartościowe składniki, z których będziesz przygotowywać posiłki. Najlepszym sposobem obróbki kulinarnej jest gotowanie na parze, gotowanie w wodzie, pieczenie w folii, grillowanie, duszenie, opiekanie na ruszcie.

2. Urozmaicona dieta powinna zawierać potrawy ze wszystkich grup żywieniowych, w celu pokrycia zapotrzebowanie na wszystkie składniki pokarmowe. Aby nie dopuścić do powstania niedoborów w codziennym jadłospisie powinny się znaleźć produkty białkowe, zbożowe, warzywa i owoce, mleko i jego przetwory.

3. Regularne posiłki spożywane 5 razy dziennie co około 3 godziny, bez dodatkowego dojadania pomiędzy wyznaczonymi godzinami, zapewnią optymalny dowóz energii i dobre samopoczucie przez cały dzień. Pamiętajmy, aby jeść w spokoju, bez pośpiechu, starannie przeżuwając każdy kęs. Nie zapominajmy o śniadaniu, które jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia.

4. Owoce i warzywa powinny wchodzić w skład naszej codziennej diety, gdyż są źródłem cennych witamin (zwłaszcza witaminy C oraz β–karotenu, kwasu foliowego), składników mineralnych (takich jak wapń, potas, magnez) oraz błonnika pokarmowego. Błonnik pokarmowy ma wiele korzystnych dla zdrowia człowieka właściwości: reguluje pracę przewodu pokarmowego zapobiegając zaparciom, korzystnie wpływa na stabilizację stężenie cholesterolu i glukozy we krwi.

5. Tłuszcze nie powinny dostarczać więcej niż 25-30% energii całodziennej diety. Ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych (masło, słonina, smalec) i produktów obfitujących w cholesterol (podroby i jaja) na rzecz tłuszczów roślinnych (oleje, margaryna). Dodawaj, zatem oliwę z oliwek do sałatek, podsmażaj mięso na oleju rzepakowym, smaruj cienko pieczywo margaryną (nie więcej jednak niż 2-3 łyżki tłuszczów na dobę). Pamiętaj, że tłuszcze spożywasz nie tylko w formie „widocznej” (masło, olej, margaryna, smalec, tłuszcz przy mięsie czy wędlinach), ale również w formie „niewidocznej” (mięso, sery, słodycze).

6. Woda mineralna, herbata zielona, czerwona, soki wyciskane z owoców, soki warzywne uzupełniają straty wody w organizmie oraz dostarczają niezbędnych składników mineralnych. Zaleca się spożywanie przynajmniej 1,5-2 litrów płynów w ciągu doby. Przy dużym wysiłku fizycznym, w czasie letnich upałów oraz w trakcie kuracji odchudzającej należy zwiększyć ilość wypijanych płynów (w szczególności niegazowanej wody mineralnej) nawet do 3 litrów na dobę.

7. Unikanie spożywania cukru i słodyczy chroni przed próchnicą zębów i ułatwia utrzymanie należytej masy ciała. Cukier nie dostarcza żadnych niezbędnych składników odżywczych, jest natomiast źródłem „pustych” kalorii.

8. Sód zawarty w soli odgrywa ważną rolę w procesach metabolicznych zachodzących w organizmie. Jednak jego zbyt wysoki poziom w diecie może przyczyniać się do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 – 6 g (1 płaska łyżeczka do herbaty). Warto wiedzieć, iż sól jest dodawana w dużych ilościach podczas przemysłowej produkcji żywności, przy produkcji konserw, wędlin, serów, kiszonek, wędzonek, marynat, a także zup w proszku i niektórych przypraw.

9. Estetyka dań, spożywanie posiłków w dobrym nastroju, bez prowadzenia denerwujących rozmów, załatwiania interesów, czytania gazet, oglądania telewizji pozwoli na szybsze odczucie sytości oraz lepsze trawienie.

10. Aktywność fizyczna to nieodłączny element zdrowego stylu życia. Należy wykonywać ćwiczenia fizyczne dostosowane do swoich możliwości. Wystarczy godzina spaceru dziennie.

 

 

6 Komentarzy w Dekalog zdrowego odżywiania

  1. ja starałam sie jeść co 3h kiedys, ale szefowa na mnie patrzyla krzywym okiem w pracy, ze ciagle jem zamiast pracowac. w efekcie dosć kiepsko na tym wyszłam.

1 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.




2 + jeden =