Nowości

Czy znasz typ budowy swojego ciała?

Typ ciała ma duże znaczenie dla naszej diety i wpływa na efekty wykonywanych treningów. Jakim typem jesteś? Czym charakteryzują się poszczególne sylwetki?

Ektomorficy

Ludzie zaliczani do ektomorfików mają smukłą sylwetkę. Charakteryzuje ich drobna budowa ciała i mały obwód kości. Ektomoficy mają zwykle długie i chude kończyny oraz wąskie ramiona. Szczupłe ciało (i trudności z przytyciem) są spowodowane bardzo szybkim metabolizmem. Zaletą takiej budowy ciała jest to, że ektomorficy mogą od czasu do czasu pozwolić sobie na żywieniowe grzeszki. To nie znaczy jednak, że ich dieta może uwzględniać wysoko przetworzone śmieciowe jedzenie! Wręcz przeciwnie. Nawet osoby, którym zależy na przyroście masy muszą pamiętać o spożywaniu pełnowartościowych i zdrowych posiłków.

Endomorficy

Przeciętny endomorfik to człowiek o masywnej budowie, grubych kościach i szerokich barkach. Ze względu na wolny metabolizm bardzo łatwo przybiera na wadze. Dlatego endomorficy nie mogą spożywać zbyt dużej ilości kalorii w ciągu dnia. Niewłaściwa dieta prowadzi do nadmiernego rozrostu tkanki tłuszczowej, która zbiera się najczęściej wokół brzucha. Tak zwana otyłość brzuszna nie tylko zmienia sylwetkę, ale jest także poważnym zagrożeniem dla zdrowia, powodując rozwój cukrzycy, zespołu metabolicznego i chorób serca. W celu przyspieszenia metabolizmu endomorficy powinni stosować proste triki żywieniowe (np. spożywanie 5 małych posiłków dziennie w równych odstępach czasu, przyjmowanie naturalnych suplementów diety). Ważne jest także picie dużych ilości wody.

Mezomorficy

Mezomorficy to urodzeni kulturyści. Charakteryzują się muskularnym typem budowy, solidnym korpusem, dużą ilością mięśni i niewielką ilością tłuszczu. Mężczyźni mają przeważnie figurę prostokąta, kobiety – klepsydry. To rzadki typ budowy, pożądany przez sportowców. Mezomorficy nie tyją tak łatwo jak endomorficy, ale muszą uważać na to, co jedzą bardziej niż ektomorficy. Idealna dieta dla mezomorfika będzie zapobiegała utracie mięśni i nadmiernemu gromadzeniu się tłuszczu.

Poznanie typu budowy swego ciała ułatwia ustalenie najlepszej diety, programu treningowego i dobranie odpowiedniej suplementacji. Pamiętaj jednak, że typ budowy nie przesądza o Twoim wyglądzie. Ektomorfik może imponować wspaniałą rzeźbą, a endomorfik – zachwycać kształtami ciała. Wszystko zależy od Ciebie i Twojej determinacji w dążeniu do wymarzonej sylwetki.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.




× sześć = 12